dinsdag 5 augustus 2014

Review: Het examen door Joelle Charbonneau



Flaptekst:
Malencia Vale wil een einde maken aan het wrede systeem en de vuile spelletjes van de Test. De toekomst van het Verenigde Gemenebest hangt aan een zijden draadje. Het land staat aan de vooravond van een burgeroorlog waarin de rebellen het opnemen tegen de wrede en doortrapte leiders van het land. Cia, getalenteerd student aan de universiteit, weet té veel, in ieder geval van de schokkende waarheid achter de Test. Maar ze kan het niet alleen. Dit is haar kans om recht te doen, in praktijk te brengen waarvoor ze heeft getraind. Maar wie zal haar volgen? Op de campus waar achter elke hoek gevaren en leugens schuilen, moet Cia de levens van de mensen van wie ze houdt riskeren en gokken op de loyaliteit van haar klasgenoten. Klasgenoten die stuk voor stuk bewezen hebben dat ze niet te vertrouwen zijn De inzet is hoger dan ooit - een toekomst geregeerd door angst of hoop. In dit derde en afsluitende deel van haar Test-trilogie weet Joelle Charbonneau de spanning tot grote hoogte te laten stijgen. Klaar of niet, het is examentijd... en het laatste examen is het ALLER GEVAARLIJKST!

Ik heb de eerste twee delen, de Test en de Studie met plezier gelezen, maar toch was ik het derde deel een beetje vergeten. Toen ik opeens een recensie zag op één van mijn favoriete boekenblogs kon ik niet wachten om hem te lezen en heb ik het boek meteen gereserveerd.
Ik vind het wel jammer dat dit boek vergeleken wordt met de hongerspelen en divergent. Ik zie inderdaad enige gelijkenissen, maar een vergelijking legt de verwachtingen meestal hoog en daardoor valt zo'n serie door veel mensen vaak tegen

Toen ik begon met lezen merkte ik dat ik toch wel veel vergeten was. Normaal komt het weer naar boven als ik aan het lezen ben, maar dat was dit keer niet het geval. Dit komt waarschijnlijk, omdat het best ingewikkeld in elkaar zit. Er zijn veel namen en er gebeurd veel, waardoor ik soms in de war raakte.

Dit gedeelte bevat naast actie ook vriendschap en romantiek. Dit vind ik altijd een mooie combinatie. Er zat veel spanning in, maar op een gegeven moment snapte ik niet alles meer.

Malencia, of Cia zoals ze genoemd wordt is een krachtig personage. Ze weet wat haar te doen staat en komt snel in actie over om iedereen te redden van de test.

Op het einde zitten een paar plottwist, die het boek toch een beetje voor me verpest hebben. Ik vind het nog steeds goed, maar ik snapte uiteindelijk gewoon niet meer wie goed was en wie slecht was. Ook vond ik de epiloog een beetje zwak geschreven. Ik had graag willen weten wat met andere personages was gebeurd.


Conclusie: Ik geef dit boek een 7,0

x Denise

0 reacties:

Een reactie posten

Copyright © 2014 Three cups of Fantasy