dinsdag 21 oktober 2014

Review: Der Vorleser door Bernhard Schlink

Der Vorleser, in het Nederlands De Voorlezer, is een boek van Bernhard Schlink. Het is oorspronkelijk een Duits boek, wat ik dan ook verplicht moest lezen voor school. Hoewel ik normaal niet echt fan ben van boeken die ik verplicht moet lezen, verraste dit boek me toch aangenaam. Het heeft dan ook wereldwijd miljoenen lezers en is een moderne klassieker, toch wilde ik er even iets over schrijven op deze blog.

Waar het over gaat
Michael Berg, een jonge Duitse scholier, raakt geobsedeerd door Hanna, een tramconductrice die tweemaal zo oud is als hij. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Maar van de ene dag op de andere is zij verdwenen waarna ze in zijn herinnering blijft rondspoken, tot hij haar terugziet op een plaats waar hij haar nooit had verwacht.


Ik heb zelf het boek in het Duits gelezen, wat ik persoonlijk goed te doen vond. Dus wanneer je Duits spreekt, is het wel aan te raden om het boek ook in het Duits te lezen, omdat ik denk dat je dan toch het beste het boek kunt ervaren.
In het begin vond ik het boek een beetje apart, ik had nog geen idee waar het heen zou gaan en had het idee dat er niets nieuws zou komen in het verhaal. Maar toen ik bij het tweede deel kwam, het boek is opgedeeld in drie delen, begon het steeds interessanter te worden en kon ik makkelijker begrijpen waar het verhaal heen ging. Het werd steeds duidelijker en verslavender om te lezen, totdat ik het boek het liefste niet meer weglegde.

Conclusie:
Het is een erg mooi boek en zeker aan te raden, ook al was niet alles voor mij op het eerste moment al duidelijk. Het duurde even voordat ik snapte waar het verhaal heen ging, maar wanneer dit duidelijk is zie je hoe het verhaal zich ontwikkelt en hoe 'mooi' het eigenlijk is.
Het boek is tevens ook in het Nederlands verkrijgbaar, let wel op dat je niet de verkorte versie koopt.







1 opmerking:

Copyright © 2014 Three cups of Fantasy