donderdag 11 december 2014

TTT: Top 10 Neurotische Boekgewoontes

1. Geen vouwen, beschadigingen, krassen et cetera bij de kaft.
Oh daar kan ik echt niet tegen, wanneer er ook maar een beetje een bijna beschadiging is ga ik helemaal proberen het terug in oude staat te brengen en tijdens het lezen blijf ik dan denken 'hou je hand zo, dan gaat de vouw misschien wel weg', wat bijna nooit helpt. Waarschijnlijk komt dit probleem doordat ik boeken altijd in mijn tas gooi, en ja... dan vraag ik er eigenlijk toch wel een beetje om.

2. Geen ezelsoren, het irriteert me iedere keer weer. Ik kan er echt niet tegen. Ik werd vroeger altijd al boos wanneer ik het bij andere mensen zag. 

3. Ik gebruik altijd een boekenlegger, het liefst een magnetische. 
Ik kocht de eerste magnetische boekenlegger op het boekenfestijn, maar de mooiste magnetische boekenleggers wat ik heb zijn van New York. Voor de rest heb ik eigenlijk geen boekenleggers zelf gekocht, meestal gebruik ik die wat ik krijg bij bookdepository als ik geen magnetische bij de hand heb.

4. Sommige boeken ruiken. Ik weet het niet, maar sommige boeken ruiken gewoon echt lekker!

5. Ruggen breken, soms voelt het heerlijk. Gewoon zien dat het boek gelezen is, dat het niet perfect is allemaal in mijn boekenkast. Dat er veel wordt gelezen. Een tijdje deel ik het extra, maar dat nu toch niet meer. Ik probeer nu wel weer op te letten dat ik de rug niet breek, maar vaak doe ikhet alsnog één keer. Of misschien twee.

6. De boekenlegger moet bij het boek passen.
Ik word er gewoon heel blij van als de boekenlegger bij het boek past! Het maakt niet uit hoe, of het nu om kleur van de kaft is, om het verhaal of om een gedachte wat ik ooit eens kreeg tijdens het lezen van het boek. Het moet een verband hebben met het boek.

7. Alleen bij ebooks: stukken markeren.
Wanneer ik op mijn telefoon een ebook lees doe ik het altijd, stukken markeren. Omdat ik ze grappig vind, omdat ze bij het einde kunnen passen, het kan een hint zijn, ik kan het nodig hebben voor mijn eigen verhaal, noem het maar op. Ik heb het één keer ook bij een echt boek gedaan en ik vind het nu echt zonde. Waarschijnlijk doe ik het volgende keer met potlood onderstrepen als ik echt iets tegenkom.

8. Pas stoppen bij een nieuw hoofdstuk.
Vroeger stopte ik nooit voordat het hoofdstuk af was, al moet ik toegeven dat ik dat nu wel vaker doe.  Vaak ben ik nu dan wel ook druk bezig met vanalles en nog wat, grijp ondertussen een boek, en moet het dan weer veel te snel wegleggen. Maar als ik de tijd heb, stop ik altijd pas bij een nieuw hoofdstuk. Geen uitzonderingen.

9. Dustjackets moeten weg.
Lezen met een dustjacket werkt gewoon niet bij mij. Het schuift eraf, het valt half open, wat ik ook doe, het werkt niet. Het liefste gooi ik ze gewoon weg, want iedere keer als ik ze van een boek af doe dan gaan ze raar krullen en staan ze alsnog raar op het boek. Maar als ik ze echt weggooi, zien sommige boeken er zo... Nietszeggend en kaal uit.

10. Boekenkast opnieuw indelen!
Ik hou ervan! Ik heb op mijn kamer twee boekenkasten, we hebben op de gang een boekenkast en onder in de woonkamer een boekenkast, allemaal vol met boeken van mij. De boeken van mijn moeder vullen waarschijnlijk nog geen hele plank, al staan die ook gewoon bij mijn boeken.
Iedere keer bedenk ik weer een systeem, dan wordt die boekenkast met Nederlandse boeken, dan zijn deze boeken het beste en moeten die onder in de boekenkast staan, dan moet het toch echt op auteur ingedeeld zijn.





1 opmerking:

Copyright © 2014 Three cups of Fantasy