zondag 20 juli 2014

Dreams of Significant Girls door Cristina García

Goed, Dreams of Significant Girls dus. Ik moet zeggen dat ik het een leuk en mooi boek vond, al was het heel anders dan ik had verwacht.

Flaptekst: Shirin is an Iranian princess; Ingrid, a German-Canadian eccentric; and Vivien, a Cuban-Jewish New Yorker culinary phenom. The three are roommates at a Swiss boarding school, where they spend their summers learning more than French and European culture. As the girls’ paths cross and merge—summers together, school years separate—they navigate social and cultural differences

Dreams of Significant Girls vertelt het verhaal over Ingrid, Shirin en Vivien, drie meisjes met een andere achtergrond, die samen drie zomers naar dezelfde zomerschool gaan en kamergenoten zijn. Ik had hierbij verwacht dat er ruzies zouden ontstaan, dat ze dingen zouden doen en hier gepakt voor zouden worden, en hoewel dat ook gebeurde, was het toch heel anders dan ik verwachtte.


Ten eerste de schrijfstijl. Het boek is geschreven vanuit de drie meisjes, en voordat je aan een stuk begint te lezen staat er dan ook groot en duidelijk boven vanuit wie het wordt geschreven. Dit vind ik persoonlijk wel fijn, al is het wel een nadeel dat je met verschillende vertelperspectieven niet altijd even goed op de personages ingaat. Hierdoor snapte ik vaak niet waarom de personages iets deden, en voelde ik me niet zo verbonden met hen als normaal in een boek.
Cristina García schrijft ontzettend mooi, maar in dit boek krijgt ze de lezer niet te pakken over de gebeurtenissen voor mijn mening. Het kan er ook aan liggen dat ik andere boeken gewend ben, maar voor mijn gevoel was het echt gewoon een verhaal wat werd verteld in plaats van dat je het meemaakte, net voelde alsof je midden in het verhaal zat.

Ik klink nu wel heel erg negatief, terwijl ik het boek wel met plezier heb uitgelezen. Het was opzicht een heel aangenaam boek om te lezen, om te horen wat de gebeurtenissen van de meisjes waren en hoe ze veranderen in de jaren, niet alleen qua hunzelf, maar ook qua hun visie op de wereld.

Soms vond ik het jammer dat wanneer er iets gebeurd was, dat je dan opeens naar het volgende hoofdstuk ging en dat je dan een deel van de gebeurtenis miste, die mij juist heel interessant had geleken. Waarschijnlijk voelde ik me daardoor ook niet verbonden met de personages, omdat ik het idee heb dat je juist om die momenten veel kan leren van de personages en deze momenten eruit zijn gehaald, oftewel, nooit geschreven zijn.


Over de gebeurtenissen. Veel gebeurtenissen waren niet altijd even voorspelbaar, en het verhaal verbaasde me vaker, wat natuurlijk een goed teken is. Maar op sommige momenten had ik meer het idee dat het drie verhalen waren van drie meisjes, die elkaar eigenlijk amper kende, terwijl werd beweerd dat ze elkaar toch wel echt heel goed kennen, en goede vriendinnen zijn. Soms miste ik de communicatie tussen de personages, maar ik ben dan ook een echte fan van veel en lange dialogen in boeken, maar natuurlijk wel met de nodige beschrijvingen.

Verder waren de gebeurtenissen vaak wel interessant, en zorgde deze ervoor dat je geïnteresseerd blijft in de rest van het verhaal. Je wil weten hoe het afloopt, hoe zal hun vriendschap zijn later en hoe zal hun leven zijn?


Heel erg fijn aan het boek vond ik de epiloog. Ik vond deze erg mooi en interessant geschreven, veel informatie en de nodige interesse alsnog naar een vervolg van het boek. Hoewel ik best veel aan te merken heb op het boek, volgens mij ben ik nogal kritisch, zou ik het heel erg leuk vinden als er een tweede deel van was en zou ik dat zeker ook willen lezen. Je bent nu eenmaal om de personages gaan geven, je wilt weten hoe hun leven helemaal afloopt. Zeker wanneer de epiloog nieuwe vragen oproept die je beantwoord moet hebben, ook al zullen de antwoorden waarschijnlijk niet komen.


Ik geef dit boek een 7. Het is een leuk verhaal, niet voorspelbaar, maar soms ga je te weinig op de personages in om hun handelingen goed te begrijpen. Toch is het een boek wat lastig weg te leggen is en de epiloog roept nieuwe vragen op, waar ik erg van hou.






0 reacties:

Een reactie posten

Copyright © 2014 Three cups of Fantasy